Delusions of March 2020 – Part 1

Dusty Mush – Rainbow Creatures

EP, Dirty Slice Records,
25 February 2020
[garage noisy]


EN: Every time I listen to Dusty Mush, I remember why I created Still in Rock. The band takes me back to the primal urge I had at the beginning of my adult life, a trashy and limitless impulse, too powerful to be universal. And for good reason, no band can match Dusty Mush when it comes to noisy garage music. They’re the kings of the genre, the Godfathers. In fact, each new release of Dusty Mush is an opportunity to remember that garage music is an anti-populist blessing. With Rainbow Creatures, Dusty introduces four tracks that are more compressed than usual. Borrowing from the punk format, Dusty ensures a gravity worthy of Lux Interior’s funeral. The orgasm is intuitive.

FR: Chaque fois que j’écoute Dusty Mush, je me rappelle pourquoi j’ai créé Still in Rock. Le groupe me renvoie à l’envie primaire que j’avais au début de ma vie d’adulte, un truc trash, sans limites, trop puissant pour être universel. Et pour cause, aucun groupe n’arrive à la cheville de Dusty Mush en matière de garage noisy. Ce sont les rois du genre, les kings, les Parrains. Dès lors, chaque nouvelle sortie de Dusty Mush est l’occasion de se rappeler que la musique garage est une bénédiction anti-populiste, un truc réservé aux chevaliers. Avec Rainbow Creatures, Dusty introduit quatre morceaux qui sont plus compressés qu’à son habitude. Empruntant au format punk, Dusty assure une gravité digne de l’enterrement de Lux Interior. L’orgasme y est instinctif.









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Frankie Valet – Waterfowl 

LP, It Takes Time Records,
7 February 2020
[alt rock]


EN: Frankie Valet is a band from St. Louis, Missouri, who just released their second album, Waterfowl. Immersed in the folk music of the 90s, he creates a feeling quite similar to bands like Portastic and Duster. The result is ten tracks that would be perfect candidates for the Flippin’ Freaks catalog. If the introduction is very Seattle-ish, we are lulled by an advanced indie rock music which reminds us of Built to Spill and the melancolico-alternative scene of the nineties. “Theo” seems to be an answer to the “Cleo“, as for “Our Apartment“, it’s different from the others thanks to a slacker touch that convinces me for good: Frankie Velvet is excellent. This song will be among the best of 2020.

FR: Frankie Valet, c’est un groupe originaire de St. Louis (Missouri) qui vient de faire paraître son deuxième album, Waterfowl. Plongé dans la musique folk des années 90s, il y ajoute la touche noirâtre de groupe comme Portastic et Duster. En résultent 10 morceaux qui seraient de parfaits candidats au catalogue du collectif Flippin’ Freaks. Si l’introduction est très Seattle, on se laisse bercer par des avancés indie rock qui rappellent Built to Spill et la scène mélancolico-alternatif nineties. “Theo” semble être une réponse au “Cleo” du groupe précité, quant à “Our Apartment“, il se distingue des autres grâce à des allures slacker qui achèvent de me convaincre : Frankie Velvet est excellent. Ce morceau figurera parmi les meilleurs de 2020.










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The Toms – The 1979 Sessions

Session, Futureman Records,
6 Decemnber 2019
[power pop]

EN: September 1979, California, Songgram Recording Studio (city of Thousand Oaks). Tommy Marolda spends the weekend recording new songs. They are to be released later on with his band The Toms, after mastering, mixing, packaging… Power pop legend is being written. Well, today’s excellent news is that Futureman Records (Detroit, Michigan) has just released the recording sessions in vinyl format. The first song is the best indication of how extraordinary they are. And for good reason, “Call The Surgeon (Part 2)” is a power pop treasure that no active band could approach. “Love at First Sight” is IN-VIN-CI-BLE. Power pop is the music that comes closest to the vital impulse that drives us every morning to go out for coffee and start a long day. These sessions make life more beautiful. Be candid!
FR: Septembre 1979, Californie, Songgram Recording Studio (ville de Thousand Oaks). Tommy Marolda va passer le weekend à enregistrer de nouveaux morceaux. Ils paraîtront plus tard sous le nom de The Toms, après avoir été masteurisés, mixés, empaquetés… La légende power pop sera ainsi écrite, voir l’article anachronique dédié au groupe. L’excellente nouvelle du jour, c’est que Futureman Records (Detroit, Michigan) vient de publier les sessions d’enregistrement au format vinyle et… bandcamp. Le premier morceau est le meilleur indice de ce qu’elles sont extraordinaires. Et pour cause, “Call The Surgeon (Part 2)” est un trésor power pop qu’aucun groupe en activité ne saurait approcher. “Love at First Sight” est IN-VIN-CI-BLE. La power pop, c’est la musique qui se rapproche le plus de l’élan vital qui nous pousse, chaque matin, à aller boire un café, et débuter une longue journée. Ces sessions rendent la vie plus belle. Soyez candide !






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Wasted Shirt – Fungus II



LP, Famous Class,
28 February 2020
[experimental garage]


EN: One day, an angry man said to me: “I’ll let you revisit Ty Seagall’s discography and write unfunny fake news“. I think he still hasn’t healed himself, and… that he still believes Ty Segall spells like the seagull (almost). In honor of all the anti-Ty Segall that populate planet Earth, here is a new article about him. In fact, I said he was K.O. in my last article (link), and I also pointed out that he didn’t produce albums anymore, but messy patchworks with no coherent identity. With Fungus II, things are different. Resulting from a collaboration with Brian Chippendale (Lightning Bolt), this album is very arid, sometimes even chaotic. They have eliminated on purpose all the things we could cling to. At the end of the day, you may like this album depending on whether you like to immerse yourself in the atmosphere of an apocalyptic live show while staying home on your sofa. At least, it has the merit of offering a consistent experience, a real unified soundtrack of anarchy.

FRUn jour, un rageux m’a dit : “je te laisse te refaire la disco de Ty Seagall et rédiger des fake news pas drôles”. Je crois qu’il ne s’est toujours pas soigné, et… qu’il croit toujours que Ty Segall s’écrit comme la mouette (ou presque). Alors, en l’honneur de tous les anti-Ty Segall qui peuplent la Terre, je m’en vais donc rédiger une nouvelle news sur ce dernier. En réalité, je le disais K.O. dans mon dernier article (lien), et je relevais plus avant qu’il ne produisait plus des albums, mais des patchworks fouillis sans identité véritable. Avec Fungus II, les choses sont différentes. Fruit d’une collaboration avec Brian Chippendale (Lightning Bolt), cet album est très aride, chaotique parfois même. Les deux compères ont bien fait attention d’éliminer tout ceux à quoi on pourrait se raccrocher. Au final, on aime plus ou moins cet album selon que l’on aime se plonger dans l’atmosphère d’un live apocalyptique, chez soi, sur son canapé. Il a au moins le mérite de proposer une expérience cohérente, véritable bande-son unifiée de l’anarchie.







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Bonus :

The Strokes – “Bad Decisions

> Are The Strokes good again? <





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