Delusions of March 2020 – Part 3

(photograph by Marceau Guehl)
Canshaker Pi – Okay Decay

LP, Excelsior Recordings, 31 January 2020
[indie rock]

EN: I thought that Okay Decay would be released for 31 March 2020! Should I’d realized that it was due at the end of January, I would have talked about it much earlier. The band first two albums easily qualified among the best LPs of the last decade (ranking). With this third attempt, Canshaker Pi moves away from the garage-noisy sound of its first love, in favor of well-crafted pop music. If the resemblances with Pavement remain, this LP is its Terror Twilight. There are some temporary excitements (listen to “Bandini“), and on the whole, despite the fact that this album is a bit less efficient than the two previous ones, but it could well announce a new artistic direction that will have the merit of proposing something new, less nineties, more 2020s.

FR: J’avais noté le 31 mars 2020 ! Si j’avais réalisé que le troisième album du groupe était prévu pour la fin janvier, j’en aurai parlé bien avant. Ses deux premiers albums se sont facilement qualifiés parmi les meilleurs LPs de la décennie passée (classement), je ne pouvais donc passer à côté de cet Okay Decay. Avec ce troisième essai, Canshaker Pi s’éloigne globalement du son garagy-noisy de ses premiers amours au profit d’une pop bien ficelée. Si les ressemblances avec Pavement demeurent, on pourrait donc qualifié cet LP de Terror Twilight du groupe originaire d’Amsterdam. L’intention est similaire. On y trouve quelques excitations passagères, j’en veux pour preuve l’excellent “Bandini“. Dans l’ensemble, cet album est un brin moins efficace que les précédents, mais il pourrait bien annoncer une nouvelle direction artistique qui aura le mérite de proposer quelque chose de nouveau, moins nineties, plus 2020s.




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Holiday Music – Certified Ailments

LP,
20 February 2020
[indie rock]


ENHoliday Music is a band from Texas who, last February, released their third album, Certified Ailments. Globally nonchalant, it borrows from the 90s relaxed phlegm that never stops contrasting with more violent rhythms. What particularly impresses me with this LP is how good the vocal track is. “Moves“, for example, makes excellent use of various studio effects. Holiday Music stands out from all those bands who, obsessed with modern pop music, want to produce hi-fi songs without showing any singularity. If Certified Ailments is sometimes too slow to convince (things like “Expire Medecine” don’t seem to fit), the band manages to create a full holiday experience. Well done!

FR: Holiday Music, c’est un groupe originaire du Texas qui, en février dernier, a fait paraître son troisième album, le dénommé Certified Ailments. Globablement très nonchalant, il emprunte au 90s le flegme décontracté qui n’en finit jamais de contraster avec une instru plus violente. Ce qui me marque particulièrement, c’est à quel point la partie vocale est bien enregistrée. “Moves“, par exemple, fait un excellent usage de différents effets studio. Holiday Music se démarque ainsi de tous ces groupes qui, obsédés par la pop moderne, veulent produire des choses hi-fi sans finalement faire état d’une singularité qui puisse nous obséder. S’il est parfois trop lent pour convaincre (les choses comme “Expire Medecine” me semble ne pas coller), il faut garder à l’esprit qu’Holiday Music porte bien son nom.









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Alien Nosejob – Suddenly Everything Is Twice As Loud

LP, Anti Fade Records,
17 January 2020
[garage synth punk]


ENAlien Nosejob, a band from Clunes (Australia), released their second studio album entitled Suddenly Everything Is Twice As Loud last January. It got people talking not only because it’s quite good, but also because it is Jake Robertson’s new project, an artist that we knew already from Ausmuteants and School Damage. Sometimes garagy without too much flavor, it scores very high when the songs are a bit old-fashioned, as “Weight of The World” is. Overall, Alien Nosejob achieves a highly recommended level of pop cheesiness. Treat yourself with “Pass The Buck” and “Alien Island“.

FR: Alien Nosejob, c’est un groupe originaire de Clunes (Australie) qui, en janvier dernier, a fait paraître son deuxième album studio, Suddenly Everything Is Twice As Loud. Il a fait parler de lui non seulement parce qu’il est plutôt bon, mais aussi parce qu’il est le nouveau projet de Jake Robertson que l’on connait pour Ausmuteants et School Damage. Tantôt garage sans trop de saveur, tantôt trop pâle pour marquer les esprits, il réussit son pari lorsque les morceaux sont un peu ringards, à l’image de “Weight of The World“. Globablement, rien ne semble pouvoir empêcher Nez Refait de Martiens (son nom) d’achever un niveau de cheesy tout à fait recommandé. Jetez vous sur “Pass The Buck” et “Alien Island“, la voix sonne faux, ça rajoute au côté amateur qui lui va si bien.










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Patti – Good Big

LP, Erste Theke Tontraeger,
1 October 2019
[post-punk]

EN: Patti is a band from Brooklyn who released their second studio album, Good Big, in October 2019. It’s full of these hits that would ambiance the gloomiest persons in the world. “Color Kill” is a great example. In fact, the reading of this album is quite simple: when Patti pushes for a post-punk experience, it falls into esoteric things which have the merit of being interesting, but déjà-vu. Conversely, when he leans towards the garage punk side of things, Patti knocks out all the Brooklynites looking for a brunch for their Sunday morning (ew). Songs like “Look at My List” perfectly show this dichotomy. Also, Patti sometimes flirts with post-skate music (see “Fully Foam Ending“) and is then excellent. That’s why I included it in Still in Rock’s new playlist dedicated to the genre (link).
FRPatti, c’est un groupe originaire de Brooklyn qui, en octobre 2019, a fait paraître son deuxième album studio, Good Big. Si je suis passé à côté, je me rattrape dès aujourd’hui tant il regorge de ces hits un peu noirâtres qui feraient danser le peuple morose. “Color Kill” en est un excellent exemple. En fait, la lecture de cet album est relativement simple : lorsque Patti tente l’expérience post-punk, il tombe dans des choses ésotériques qui ont le mérite d’être intéressantes, mais très vite lassantes. A l’inverse, lorsqu’il penche davantage du côté garage punk de la chose, Patti met K.O. tous les brooklynites à la recherche d’un brunch pour leur dimanche matin. Le morceau “Look at My List” me semble parfaitement illustrer cette dichotomie. Et puis, Patti flirte parfois avec le post-skate, voir “Fully Foam Ending“. C’est pour cette raison que je l’ai inclus dans la nouvelle playlist dédiée au genre (lien). Il est alors excellent.







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Bonus:
SWMRS x FIDLAR – “People” (The 1975 Cover)



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