Every Monday morning, Still in Rock begins the week with an article featuring a bunch of recent releases. I dedicate a playlist to the very best of these articles at the end of each month (link). Make sure you don’t miss anything, join Still in Rock on Facebook (here), WhatsApp (here), and Instagram (here). Cheers.

Chaque lundi matin, Still in Rock commence la semaine avec plusieurs sorties qui méritent leur pesant de cacahouètes biologiques. Et à la fin de chaque mois, une playlist rassemble le meilleur de ces articles (lien). Soyez sûr de ne rien manquer, rejoigniez Still in Rock sur Facebook (ici), WhatsApp (ici) et Instagram (here). Cheers.
 
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Cherry Cheeks — Cherry Cheeks
LP, Total Punk Records, 21 September 2021
[egg punk]
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EN: Wow, the more it goes on, the more Total Punk establishes itself as a reference label able to release, with consistency, LPs that strike very strong. Appearing last year, Cherry Cheeks is a band from Orlando (relocated to Portland) that comes with the ultimate punk egg of 2021. The songs don’t just mimic the arrival of UFOs; they’re also punk, garage, lo-fi, and, most importantly, edgy just the way we like it. With this LP, Cherry Cheeks releases a series of singles like Grandma does a series of butterflies, starting with the incredible “Boxes“. Cherry, we didn’t expect you, and here you are now at the top of the year!
FR: Wow, plus ça va, et plus Total Punk s’impose comme un label de référence capable de sortir, avec constance, des LPs qui marquent une année. Apparu l’an dernier, Cherry Cheeks est un groupe originaire d’Orlando (relocalisé à Portland) qui vient avec l’ultime egg punk de 2021. Les morceaux ne se contentent pas seulement de mimer l’arrivée d’UFO, ils sont punk, garage, lo-fi bien comme il faut, et, surtout, nerveux comme on l’aime. Cherry Cheeks enchaine les singles comme mémé enchaine les p’tits beurres, à commencer par l’incroyable “Boxes”. Cherry, on ne t’attendait pas, et te voilà désormais en haut de l’année !
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Shannon and the Clams – Year Of The Spider
LP, Easy Eye Sound, 20 August 2021
[doo-wop]
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EN: I have lost count of the number of articles I wrote about Shannon and her clams. I love them too much to count. Slowly, the band has made its molt from the garage spheres to burlesque-fifties. If my preference goes to the Shannon of “Surrounded by Ghosts“, I am looking forward to a new LP that, between pop and crooner desires, manages to wring some more nervous vocals from my favorite Shannon. No other band comes close to what Shannon and her clams can produce, making this LP (and their entire discography) a real must-have.
FR: Je ne compte plus le nombre d’articles sur Shannon et ses palourdes. Je les aime trop pour cela. Doucement, le groupe a fait sa mue des sphères garage jusqu’au burlesque-fifties. Si ma préférence va au Shannon de “Surrounded by Ghosts“, je me réjouis d’un nouvel LP qui, entre pop et envies de crooner, réussi à arracher quelques vocales plus nerveuses à ma Shannon préférée. Aucun autre groupe ne s’approche de près ou de loin à ce que Shannon et ses clams sont capables de produire, faisant de cet LP un véritable must.
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Beige Banquet — Beige Banquet
EP, Just Step Sideways, 13 August 2021
[post-punk]
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EN: I talked about Beige Banquet last February, and he’s back already with four new songs that will please post-punk fans. If it borrows the very usual cathartic side of the above-mentioned genre, Beige Banquet allows some more nervous refrains, see “Elasticated“. I’m not convinced that this EP will allow Beige Banquet to expand its fan base, but one thing is certain, it will further bond all those who have ever been through it. I now hope it adds a little garage to the mix, but, hey, that’s just my desire.
FR: Je parlais de Beige Banquet en février dernier, et le voilà déjà avec quatre nouveaux morceaux qui feront plaisir aux amateurs de post-punk. S’il emprunte le côté cathartique très habituel du genre susvisé, Beige Banquet ne permet quelques refrains plus nerveux, preuve en est avec “Elasticated“. Je ne suis pas convaincu du fait que cet EP permettre à Beige Banquet d’élargir sa base de fans, mais, une chose est certaine, elle soudera davantage tous ceux qui sont un jour passé par là. J’espère désormais qu’il ajoute un peu de garage au mix.
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Birds of Maya – Valdez
LP, Drag City, 25 June 2021
[noisy]
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EN: Birds of Maya is a band formed between 2000 and 2004 (that’s what they say…) who, last June, released their fourth album, the first since 2013. Their thing is to deliver noisy rock, the kind that grabs you by the throat and doesn’t let you breathe. The 9-minute opening track says everything you need to know about the band: you should turn away from it if the experimental thing isn’t your cup of tea. “BFIOU” is more concise and more effective. The rest of the album explores very dark cellars and other cold rooms (see “Recessinater“). The vocals are recorded in the distance; I wouldn’t be surprised to learn the album has been recorded in one take. I like it very much.
FR: Birds of Maya est un groupe formé entre 2000 et 2004 (c’est ce qu’ils disent…) qui, en juin dernier, a fait paraître son quatrième album, le premier depuis 2013. Son truc à lui, c’est le rock un peu noisy, la chose qui vous prend à la gorge et ne vous laisse plus respirer. Le premier morceau de 9 minutes dit tout ce que vous devez savoir sur le groupe : il faut vous en détourner si la chose expérimentale n’est pas votre tasse de thé. “BFIOU” est plus concis, et plus efficace. Le reste de l’abum explore des caves très sombres et autres chambres froides (voir “Recessinater“). La voix est enregistrée au loin, je ne serai pas surpris que l’album n’ait pas l’objet que d’une seule prise son. Ça me plait fort bien.
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