Interview Still in Rock : ORB

English version (french below) ORB is the new gem in stoner, the creator of 2017's strongest album, and, above all, the assur...



English version
(french below)

ORB is the new gem in stoner, the creator of 2017's strongest album, and, above all, the assurance of a better life. The band will soon be performing on the best stages in the world and I thought, before he even had a first show planned in France, to ask him some questions about black magic, about Fuzz, King Gizzard, about the Dream Machine controversy with Castle Face, about Mac DeMarco, but also, about the why of the Australian scene and the stoner vs. punk fight. I found a band that has developed a genuine thinking on what it does. It's rare, and it only reinforces my excellent impression of it. Yours too, I hope.

****

How are you doing?

Good thanks. Summer is about to being here in Oz. That means everyone shaves off a few IQ points and drinks too much, it's fun actually.

Does black magic exist?

Yep, have you listened to Alice Coltrane?

Oh man, of course, Journey in Satchidananda is a favorite of mine. Alright, time to talk about your music. I’ve read several articles that compare you to King Gizzard. It's flattering, but I think the comparison is too easy, for two reasons: your music is way more stoner, and it has less jam, it's more about punching the listener. So, what do you really think about this comparison?

Gizzard are probably the tightest band in the world. I challenge anyone to try and fill any of their shoes for a whole set.. they can really lift the roof of a place. I would also say Gizzard don't really have much of a jam element, from my experience they're rehearsed and they know exactly whats coming up. I mean that in a good way too. We've definitely both influenced each other with a couple of riffs here and there, but that just happens when you play together and enjoy each others shit. If people want to compare they can, I don't really see it though.

You actually release your music on Flightless. How did you end up meeting with them?

Eric asked, we said yes. The timing was right.


Naturality was also released on Castle Face Records (which is John Dwyer label, as everybody knows). Did you ever meet him? Any souvenir you want to share?

Yeah we met him a few times in the past playing in our older bands. ORB played with Oh Sees last year and John asked if we had a record to put out. I really respected Johns shit when I was growing up (and still do) so it was a no brainer.

About Castle Face, I published an interview of Dream Machine in May and the band got kicked out of the label for what they said to me (read that). Did you hear about the story? If so, what did you think of it?

Yeah I read that, I'd say politics and music can be an idiot mix. Especially if you have politics that most people won't agree with... just shut yer mouth and play us a tune.


** The Scene **

You’re part of the « psych stoner » for me, which includes Thee Oh Sees, CFM and several others. Agree?

I'd say no, we're a long way away from those guys and I'd say we have a different take on maybe a similar style. I can see how you'd draw parallels, we'd probably all list pretty similar influences, but it's not like we live in a giant tie-dye mansion and jam all day.

What do you think of that statement: « Is stoner who can and is punk who wants » (basically, stoner necessitates skills + power, punk necessitate power only)?

I disagree. I've seen stoner bands where all the members could be replaced by chimps and I've seen punk bands that even that fattest jazz cat couldn't handle. Everyone employs different types of skills with music.


The punks tried to kill stoner. But you're alive. Do you think that the punk vs. stoner fight is outdated? CFM replied that it isn’t…

I'm not aware of any kind of punk vs. stoner thing. Maybe for the punks? Stoners probably don't give a shit.

Well, it was huge in the seventies! But so, can music be too grandiloquent?

Depends, I love Queen and ELO so I'm not one to ask.

Of course, playing a style of music doesn't mean that you love all the artists involved in that style. What are the former stoner performers you particularly dislike? And if you could explain why, I think it would shed some light on your music...

Um, I'm not sure? I don't really like Led Zepplin at all? Does that count? I just don't like that over the top vocal style or all those guitar solos.


Do you feel generally that Ty Segall influence on the scene is underrated?

Nah, I think he gets plenty of Kudos.

Also, let me ask you about another artist - even though his music is far from yours - that it has become chic to criticize: what do you think of Mac DeMarco?

I don't really listen to him or anything, but I don't dislike it. I think someone like him was always going to come along. You see it happen a lot... a bunch of bands/artists making this certain type of underground sound but it's maybe a little hard for the masses to digest. Then someone comes along, polishes it up, puts on a funny hat and all of a sudden you hear lo-fi at the supermarket. Ultimately it's good if it gets more kids into giving it a go themselves. He's also hilarious so that's good.

What’s happening in Australia? 2017 is the best music year for your country since... since forever? Do you agree with that?

There's been plenty of great music from Australia from the past 10 years. e.g:
  • Tex Crick - Between Cruel & Tender (2017)
  • UV Race - Homo (2011)
  • Pipe Eye - Laugh about Life (2017)
  • Turtlenecjk - Loop de Loop (2009-2010?)
  • School Damage - School Damage (2017)
  • Nathan Roche (I think he belongs to your country now?) - Magnetic Memories (2014)
  • Krakatau - Water Near a Bridge (2015)
  • Ooga Boogas - Ooga Boogas (2012)
I’ve asked a friend if he had one question for you (he is a fan), so here it is: « Why so Americans suck and Australians rock? ».

Umm, I'm not sure if I can help your friend here. Australian music has a certain sound, maybe he just like that?


** Your album « Naturality » **

Most of your songs are very unstructured, as if you wanted to shake a scene that tends, sometimes, to be satisfied with its achievements. Do you have a will to disrupt? Is that something important to you?

Yeah, I've got to totally disagree with you there, our songs basically have no room for improvising at all haha.

In fact, the songs on Naturality are less structured than the one on Birth. The approach of these two albums is clearly different but can you help us to see more clearly what is fundamentally different for you between these two albums?

Both those albums were basically written all at the same time. There's actually not one second of jamming on either of the albums haha. All the bits were made up before hand and played how we want them.

Naturality is more minimalist than Fuzz's albums, and for this reason, I have the impression that it could be Fuzz's album 0, the one before their LP self-titled (2013). What do you think of that?

I've never listened to any of the Fuzz albums so I'm not sure if I can say ! They seem to take on more of a 90s grunge influence which really isn't in our DNA at all. When we makes songs they're pretty informed by 60s pop, since that's basically all we listened to as teenagers (I still do).


Too many songs nowadays tend to be uniform, they are all violent, all soft... Although your tracks are minimalist in a way, they also intertwine several universes at once. Do you approach them through several months/weeks, leaving aside the first take and then modifying them?

Yeah our songs sit around for a bit while we do overdubs. I guess that can make them sound like that, although some times they can sound really confused so you have to be careful. I could just overdub into oblivion which can make the songs turn out a fair bit different than live - but I also have no desire to try and recreate recordings live.

Your album inspires me the word "amplitude", because it flies high, because it hits hard, because its velvet is extremely attractive. Is it all about extremes in music?

I suppose? I don't know how to answer that. I like extremely whimsical and soft stuff and extremely overtop fuzzy stuff, like when it's offensively psychedelic, like Les Ralliez Denudes or something.

Stu Mackenzie worked on your LP. Can you tell us about how it was to work with him? Do you have any fun anecdote to share with us?

Stu works harder than anyone I'm sure of that. He's always positive and down to try anything. He's happy to have a go at 10 bad ideas before getting to a good one. Stu also doesn't sleep.


** To conclude **

When do you come to play in France? And where?

Nowhere planned yet sorry !

Are you working on a new LP, if so, do you already have a name for it, a release date, something to say about? Will it sound way different?

Yep, it's basically finished. It's different, softer bits are softer, heavier bits are heavier. A bit more diverse and the songs are all fairly long.

How do you imagine your discography? Will you play some stoner for the rest of your life or is it just something you may not do anymore in the future?

Well ORB is a departure from what we usually play. So we will definilty not be playing stoner for the rest of our life, not even ORB I don't think. We've written most of the 4th album and there isn't a single fuzz guitar on it haha.

If you had to select one music video on YouTube, which one would it be?

Split Enz - My Mistake

What is your favorite album of the last few months?


OK, it’s time for you to be French, could you criticize something about the music world that pissed you the most, and explain (please 😊).

The thing that pisses me off the most about the music world is 'networking' and nazi sound guys/stage hands.

A word to conclude?

End


*

*           *

French version

ORB, c'est la nouvelle perle rare en matiĂšre de stoner, l'un des albums les plus solides de 2017 et, surtout, l'assurance d'une vie meilleure. Le groupe sera bientĂŽt portĂ© sur les meilleures scĂšnes du monde et j'ai donc pensĂ©, avant mĂȘme qu'il ait un premier concert prĂ©vu en France, de lui poser quelques questions sur la magie noire, sur Fuzz, sur King Gizzard, sur la polĂ©mique Dream Machine avec Castle Face, sur Mac DeMarco, mais aussi, sur le pourquoi du comment de la scĂšne australienne et sur le combat stoner vs. punk. J'y ai trouvĂ© un groupe qui a dĂ©veloppĂ© une rĂ©elle rĂ©flexion sur ce qu'il fait. C'est rare, et cela ne fait que renforcer mon excellente impression. La vĂŽtre aussi, je l'espĂšre.

****


Comment ça va ?

TrĂšs bien, merci. L’Ă©tĂ© est sur le point de dĂ©marrer ici en Australie. Ce qui signifie que tout le monde perd quelques points de QI et boit un peu trop, c’est plutĂŽt cool.

La magie noire existe-t-elle ?

Oui, tu as déjà écouté Alice Coltrane ?

Bien sĂ»r, Journey in Satchidananda est l'un de mes albums prĂ©fĂ©rĂ©s. OK, parlons musique justement. J’ai lu plusieurs articles qui vous comparaient Ă  King Gizzard. C’est flatteur, mais je trouve la comparaison trop facile, pour deux raisons : votre musique est bien plus stoner, et a moins de moments de jam, elle met plutĂŽt un coup de poing Ă  la personne qui Ă©coute. Que penses-tu de cette comparaison ?

Gizzard est probablement le groupe le plus rigoureux du monde. Je mets tout le monde au dĂ©fi de remplacer n’importe quel membre du groupe pour un set entier, ils savent retourner une salle. Je dirais aussi que Gizzard ne jamme pas tant que ça, de ce que je sais ils rĂ©pĂštent et savent prĂ©cisĂ©ment ce qu’ils font. Je le dis comme un compliment. On s’est sans doute influencĂ©s mutuellement, avec quelques riffs ici et lĂ , mais c’est ce qui arrive quand vous jouez ensemble et apprĂ©ciez ce que vous faites. Si les gens veulent nous comparer, qu’ils le fassent, mais je ne vois pas trop..


Vous sortez votre musique sur Flightless. Comment les avez-vous rencontrés ?

Eric a proposé, on a dit oui. Le timing était parfait.

Naturality est sorti sur Castle Face Records (le label de John Dwyer, comme chacun le sait). Vous l’avez dĂ©jĂ  rencontrĂ© ? Un souvenir Ă  partager ?

Oui on l’a rencontrĂ© quelques fois quand on jouait avec nos anciens groupes. ORB a jouĂ© avec les Oh Sees l’an dernier et John a demandĂ© si on avait un disque Ă  sortir. J’ai eu beaucoup de respect pour ce que fait John en grandissant (et c’est toujours le cas) donc il n’y avait pas Ă  rĂ©flĂ©chir.

A propos de Castle Face, j’ai publiĂ© une interview de Dream Machine en mai dernier, et le groupe s’est fait virer du label pour ce qu’ils m’ont racontĂ© (voir ici). Tu en as entendu parler ? Qu’en as-tu pensĂ© ?

Oui j’ai lu ça, je pense que mixer politique et musique peut ĂȘtre un peu con. Surtout si vous avez des opinions qui peuvent dĂ©ranger… Tais-toi et joue-nous une chanson.


** La ScĂšne **

Vous faites partie pour moi du « psych stoner », qui inclut Thee Oh Sees, CFM et quelques autres. On est d’accord ?

Je dirais que non, on est assez Ă©loignĂ©s de ces mecs et je pense qu’on a une approche diffĂ©rente d’un style similaire. Je vois bien en quoi on peut voir un parallĂšle, on partage probablement pas mal d’influences, mais ce n’est pas comme si on vivait dans un manoir multicolore gĂ©ant Ă  jammer toute la journĂ©e.

Que penses-tu de cette phrase, « Is stoner who can and is punk who wants » (en gros, le stoner nĂ©cessite la technique + la puissance, le punk nĂ©cessite la puissance seulement) ?

Je ne suis pas d’accord. J’ai vu des groupes stoner dont on aurait pu remplacer chaque membre par un chimpanzĂ©, et j’ai vu des groupes de punk que le plus gros jazzeux ne pourrait pas suivre. Chacun utilise diffĂ©rents types de techniques pour sa musique.


Les punks ont tentĂ© de tuer ce style musical. Mais vous ĂȘtes vivants. Penses-tu que l’affrontement punk vs stoner est dĂ©passĂ© ? CFM a rĂ©pondu que non…

Je ne suis pas au courant d’une rivalitĂ© punk-stoner. Peut-ĂȘtre pour les punks ? Les stoners s’en foutent probablement complĂštement.

C'Ă©tait un dĂ©bat prĂ©gnant dans les 70s ! La musique peut-elle ĂȘtre trop grandiloquente ?

Ça dĂ©pend, j’adore Queen et ELO donc ce n’est pas Ă  moi qu’il faut demander.

Bien sĂ»r, jouer d’un style de musique ne te fait pas aimer tous les artistes dudit style. Y a-t-il des groupes stoner que tu n’aimes vraiment pas ? Et explique pourquoi, ça pourrait Ă©clairer certains aspects de votre musique…

Heu je ne sais pas trop ? Je n’aime vraiment pas Led Zeppelin ? Ça compte ? C’est juste que je n’aime vraiment pas ce genre de voix ultra haut perchĂ© et tous ces solos de guitare.


As-tu l’impression que l’influence de Ty Segall sur la scĂšne est sous-estimĂ©e ?

Non, je pense qu’il est trĂšs reconnu.

OK parlons d’un autre artiste – mĂȘme si sa musique est Ă©loignĂ©e de la tienne – c’est devenu chic de critiquer : que penses-tu de Mac DeMarco ?

Je n’Ă©coute pas trop, mais je ne dĂ©teste pas pour autant. Je savais que quelqu’un comme lui finirait par arriver. Ça arrive souvent… Des groupes/artistes qui ont un son underground, mais un peu trop dur Ă  digĂ©rer pour le grand public. Puis quelqu’un arrive, polit tout ça, met un chapeau rigolo et tout Ă  coup on entend du lo-fi au supermarchĂ©. Au fond c’est plutĂŽt bien si ça amĂšne plus de gamins Ă  s’orienter dans ce genre. Il est aussi trĂšs drĂŽle donc c’est cool.

Que se passe-t-il en Australie ? 2017 est la meilleure annĂ©e musicale pour vous depuis… toujours ? Tu es d’accord ?

Il y a eu plein de trÚs bonne musique en Australie ces 10 derniÚres années, par exemple :

  • Tex Crick – Between Cruel & Tender
  • UV Race – Homo
  • Pipe Eye – Laugh about Life
  • Turtleneck – Loop de Loop
  • School Damage – School Damage
  • Nathan Roche (je crois qu’il est chez vous maintenant ?) – Magnetic Memories
  • Krakatau – Water Near a Bridge
  • Ooga Boogas – Ooga Boogas
J’ai demandĂ© Ă  un ami s’il avait une question pour vous (il est fan), donc la voici. « Pourquoi les AmĂ©ricains sont nazes, et les Australiens dĂ©foncent ? »

Hmmm, je ne suis pas sĂ»r de pouvoir aider ton ami. La musique australienne a un certain son, peut-ĂȘtre que c’est juste qu’il aime ça ?


** Votre album « Naturality » **

La plupart de vos chansons sont assez peu structurĂ©es, comme si vous vouliez secouer une scĂšne qui tend, parfois, Ă  se reposer sur ses succĂšs. Vous avez la volontĂ© de changer les choses ? C’est important pour vous ?

Bon, je ne suis pas du tout d’accord avec toi, nos chansons ne laissent aucune place Ă  l’improvisation haha

En fait, les chansons de Naturality sont moins structurĂ©es que celles de Birth. L’approche de ces deux albums est clairement diffĂ©rente, mais peux-tu nous aider Ă  voir plus clairement ce qui diffĂšre fondamentalement entre ces deux albums ?

Ces deux albums ont Ă©tĂ© Ă©crits Ă  peu prĂšs en mĂȘme temps. En fait il n’y a pas une seconde d’impro, sur aucun des deux albums haha ! Toutes les parties ont Ă©tĂ© Ă©crites avant et jouĂ©es telles qu’on les voulait.

Naturality est plus minimaliste que les albums de Fuzz, et pour cette raison je pense que ça pourrait ĂȘtre l’album 0 de Fuzz, avant leur premier LP (2013). Qu’en penses-tu ?

Je n’ai Ă©coutĂ© aucun des albums de Fuzz donc je ne sais pas trop ! Pour moi ils ont une influence plutĂŽt grunge 90s, ce qui n’est pas du tout dans notre ADN. Quand on Ă©crit des chansons, elles sont plus influencĂ©es par la pop 60s, vu que c’est Ă  peu prĂšs tout ce qu’on Ă©coutait ados (c’est toujours le cas pour moi).


Trop de chansons aujourd’hui sont uniformisĂ©es, toutes violentes, toutes douces… Bien que vos chansons soient minimalistes dans un sens, elles entremĂȘlent diffĂ©rents univers. Vous travaillez dessus pensant plusieurs semaines/mois, pour laisser de cĂŽtĂ© la premiĂšre version et faire des modifications ?

Oui, nos chansons reposent un moment, pendant les overdubs. Je pense que c’est ce qui les fait sonner comme ça, mĂȘme si parfois ça donne un cĂŽtĂ© confus donc il faut faire gaffe. Je pourrais overduber Ă  l’infini, ce qui donne des chansons trĂšs diffĂ©rentes par rapport au live – mais je n’ai pas l’envie de tenter de recrĂ©er des enregistrements en live.

Votre album m’Ă©voque le mot « amplitude », car il vole haut, il fait mal, car il est en velours et trĂšs attirant. En musique, c’est tout pour les extrĂȘmes ?

J’imagine ? Je ne sais pas quoi rĂ©pondre Ă  ça. J’aime les trucs doux et extrĂȘmement fantaisistes, tout comme les trucs hyper fuzz qui vont Ă  fond dans le psychĂ©, comme Les Rallizes DĂ©nudĂ©s, tout ça.

Stu MacKenzie a travaillĂ© sur votre album. Tu peux nous dire comment c’Ă©tait de bosser avec lui ? Tu as des anecdotes marrantes sur cette collaboration ?

Stu travaille plus que n’importe qui, j’en suis certain. Il est toujours positif et prĂȘt Ă  tout essayer. Il est content d’avoir 10 mauvaises idĂ©es avant de trouver la bonne. Et Stu ne dort pas.


** Pour conclure **

Vous avez une date de prévue en France ?

Rien de prévu, désolé !

Travaillez-vous sur un nouveau LP, et auquel cas, avez-vous un nom, une date de sortie, quelque chose ? Il sera différent ?

Oui il est à peu prÚs terminé. Il est assez différent, les parties lentes sont plus lentes, les parties bourrins le sont plus. Un peu plus diversifié et les chansons sont toutes plutÎt longues.

Comment imagines-tu votre discographie ? Vous allez continuer Ă  jouer du stoner pour toujours ou c’est quelque chose que vous pourriez arrĂȘter Ă  l’avenir ?

ORB est diffĂ©rent de ce qu’on a l’habitude de jouer. Donc on ne jouera certainement pas de stoner jusqu’Ă  la fin de nos jours, pas mĂȘme avec ORB je pense. On a Ă©crit le gros du 4e album et il n’y a pas une guitare fuzz dessus haha

Si tu devais choisir un clip sur YouTube, ce serait quoi ?

Split Enz – My Mistake

Ton album préféré de ces derniers mois ?


OK c’est le moment d’ĂȘtre français, peux-tu critiquer un aspect du monde de la musique qui t’a Ă©nervĂ©, et expliquer (s’il te plait)

Ce qui m’emmerde le plus avec le monde de la musique est le « rĂ©seautage », et les nazis du son en studio ou en concert.

Un mot pour conclure ?

You Might Also Like

0 commentaires