Every Monday morning, Still in Rock begins the week with an article featuring many recent releases. I dedicate a playlist to the very best of these articles at the end of each month (link). Make sure you don’t miss anything, join Still in Rock on Facebook (here), WhatsApp (here), and Instagram (here). Cheers.

Chaque lundi matin, Still in Rock commence la semaine avec plusieurs sorties qui méritent leur pesant de cacahouètes biologiques. Et à la fin de chaque mois, une playlist rassemble le meilleur de ces articles (lien). Soyez sûr de ne rien manquer, rejoigniez Still in Rock sur Facebook (ici), WhatsApp (ici) et Instagram (here). Cheers.

***
Ero Guro – Yig Dang
LP, Ronny Rex, Belly Button Records, Drink & Drive Records, 14 December 2020 / 2021
[hardcore punk]
EN: I don’t know if this album was released in December 2020 or January 2021. The coordination between the different labels isn’t exactly clear. What I do know, however, is that Yig Dang is a huge bar of hardcore punk dynamite that has just knocked out the European scene. Ero Guro did not forget its proto-punk with its D.I.Y, lo-fi, angry, and almost gore aesthetic. The clapping at the end of “Wanna Live,” the almost military-zombified aspect of “Christian Meth,” or the Kim Fowley mood of “High Life” are great examples of the band’s desire for the afterlife party. Yig Dang is a slasher who meets George A. Romero. There is fluorescent green blood and fountains of vomit (“Rational Cooping“). It spurts everywhere. We necessarily like it.
FR: Je ne sais pas si cet album est sorti en décembre 2020 ou janvier 2021. Les labels semblent ne pas s’être mis d’accord. Ce que je sais, en revanche, c’est que Yig Dang est une énorme barre de dynamite de punk hardcore qui vient de mettre K.O. la scène européenne pendant un petit moment au moins. Avec son esthétique D.I.Y, lo-fi, énervée et presque gore, Ero Guro n’en oublie pas ses côtés proto-punk. J’en veux pour exemple le clappement de “Wanna Live“, l’aspect presque militaire-zombifiés de “Christian Meth“, ou l’aspect Kim Fowley de “High Life“. Yig Dang, c’est un slasher qui rencontre George A. Romero. Il y a du sang vert fluo et des fontaines de vomi (“Rational Cooping”). Ça gicle partout. On aime forcément ça.
***

Speed Week – Hey Hey It’s Speed Week
LP, Legless Records, 24 September 2020
[garage punk]
EN: Speed Week is another band from Melbourne who, last September, released its first album via Legless Records. True to the spirit of the label — “Get on with it,” Speed Week plays garage punk music like only Melbourne knows how to produce. The album goes fast, as its name suggests, and it contains hits-a-go-go. Take “Echo Chamber,” a party in and of itself. There’s also “Back in the Sack” and “Equine Dream.” In the end, Speed Week should be welcomed as a very special member of the “Melbourne gang.” Its album will be documented as part of that new garage punk wave that defined the first half of the 2020s.
FR: Speed Week c’est un autre groupe originaire de Melbourne qui, en septembre dernier, faisait paraître son premier album via Legless Records. Fidèle à l’esprit du label — “get on with it”, Speed Week, c’est du garage punk comme seule Melbourne sait en faire. L’album va très vite, comme son p’tit nom l’indique, mais il n’en contient pas moins des hits-a-go-go. Je pense à “Echo Chamber“, un exploit à lui tout seul. Il y a aussi “Back in the Sack” et “Equine Dream“. Au final, Speed Week fait partie de la “clique à Melbourne”. Cet album sera un jour documenté comme faisant partie intégrante de cette vague de garage punk qui, avec les post-skateurs comme copains, a défini la première moitié des années 2020s.
***
Carambolage – On Bouge en Ville
LP, Musique d’Apéritif, 29 janvier 2021
[french rock]
EN: Anyone who has ever been to a Carambolage concert knows where the band gets its name from: it’s a real rush, reminiscent of those movies where the cars in a drive-in have to leave all at the same time because of a zombie attack. On Bouge en Ville, its first album is a love-letter to the French scene of the late ’70s. In fact, this LP is a bit like listening to the French translation of American Graffiti. The cars (songs) are striking, they all have that same touch of brilliance, but in the end, you’re better inside than looking at them from the outside. On Bouge en Ville is made for lives. The experience is not the same on our sofa… 
FR: Quiconque s’est déjà rendu à un concert de Carambolage sait d’où le groupe tire son nom : c’est une véritable cohue qui rappelle ces films où les voitures d’un drive-in doivent toutes partir en même temps à cause d’une attaque zombie. Son premier album, On Bouge en Ville, fait honneur à son statut d’amoureux de la scène française de la fin 70. En fait, cet LP c’est un peu comme écouter la traduction en français de l’esprit American Graffiti. Les voitures (morceaux) sont tapes à l’oeil, elles sont toutes cette même touche de brillant, mais au final, on y est mieux dedans qu’à les regarder depuis l’extérieur. On Bouge en Ville est taillé pour les lives. L’expérience n’est pas la même sur notre canapé… 
***
 Floodlights – Backyard / From a View
EP, 24 May 2019
[indie rock]
EN: Like Speed Week (see above), Floodlights is a great Melbourne band. Floodlights is coming out with a piece of music closer to indie rock à la Pist Idiots or Peter Bibby. This music reminds us of the great journeys we only have in dreams, and in that, of the United States dad-rock scene. I imagine myself listening to From a View with my labrador in a jeep while he and I go exploring the forest. One of the band’s best achievements, “Nullarbor,” would justify that I am seriously starting to question my life choices: why not invest in a small house in the Gondwanaland forests? Something simple but good.
FR: Comme Speed Week (ci-dessus), Floodlights est lui aussi un groupe de Melbourne. Seulement, Floodlights s’extrait de la scène garage punk/post-skate avec une musique plus proche de l’indie rock façon Pist Idiots, ou Peter Bibby. Cette musique rappelle les grands voyages, et, en cela, la scène dad rock des Etats-Unis. Je m’imagine à écouter son album From a View en companie de mon labrador, dans une jeep, alors que lui et moi partons explorer la forêt. Sa petite merveille, “Nullarbor“, justifierai bien que je commence sérieusement à me questionner sur mes choix de vie : pourquoi ne pas investir dans une petite maison des forêts Gondwana ? Un truc simple, mais bon.

Post a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *