Culotte – Pas Chère
EP,
Of Bits & Pieces, 6 October 2019
[french garage-punk]


ENCulotte is Knickers’ side project, a band from Switzerland who made a name for itself last September with the release of Bored. Culotte sings in French. Culotte likes post-punk. Culotte wants his music to be punchy, and his lyrics to be enigmatico-pornographic. If he’s wondering how to plug a hole with eighties-punk music in the background, he ends up confessing his need for tenderness when he’s in the shower (his trick: “give the ass”). These 20 minutes are great news for anyone interested in the Francophone punk scene. Culotte manages to explore many of its sub-genres, always in support of an excellent production. For instance, I don’t think I’ve heard better drums than on “Idées Noires” since Naomi Punk. What a hit! And what about the guitars on “Love Shack“, a kind of power-rock as it was done in the early 2000s. This EP should propel the band at the forefront of all the venues surrounding its home base.

FRCulotte, c’est le side-projet de Knickers, un groupe Suisse qui s’est fait remarquer en septembre dernier à l’occasion de la sortie de Bored. Culotte chante en français. Culotte aime le post-punk. Culotte veut que sa musique cogne, et que ses paroles soient énigmatico-pornographique. S’il se demande comment reboucher un trou sur fond de punk eighties bien trempé, il finit par nous avouer son besoin de tendresse lorsqu’il est sous la douche (son astuce : “donner les fesses”). Les 20 minutes qui font cet EP sont une excellente nouvelle pour qui s’intéresse à la scène punk francophone. Culotte parvient à explorer de nombreux sous-genres, toujours, au soutien d’une excellente production. Par exemple, je ne crois pas avoir entendu meilleure batterie que sur “Idées Noires” depuis Naomi Punk. Quel hit ! Et que dire des guitares de “Love Shack”, sorte de power-rock comme il s’en faisait au début des années 2000s. C’est le slip bien rempli que l’on achève l’écoute d’un EP à porter sur le devant de toutes les scènes du coin, sur un terrain vague, le lendemain du rave party, lorsque les tympans sifflent encore.






****

Nick Shoulders – Okay, Crawdad
LP, Tape Dad Records, 19 December 2019
[country]


ENNick Shoulders is a country artist from who seems to have been raised by Elvis, Buck Owens, Arlo Guthrie and those fifties artists who lived for the beat. His second album, Okay, Crawdad, was released last December via Tape Dad Records (known for trashy music). It follows Lonely Like Me (2018), already a country LP that brought him acclaim from the underground scene. Nick Shoulders’ music is excellent in every way, but it certainly dates back to a time and a style that people under 20 don’t seem to appreciate. He delivers nonetheless a new set of 13 songs matching the quality of hits from the fifties that can still be heard at dinners in central-United States. His voice is not only very well placed, but is also distinguished by pop melodies that deserve the honors that the cute pop scene is unjustly taking away. The beat of “Rather Low” and “Ding Dong Daddy” is simply too good to be true in the 2020s. Greil Marcus said of Elvis that you could deduce his movements by listening to his voice. The same compliment must be paid to Nick Shoulders.

FR: Nick Shoulders, c’est un artiste country originaire de qui semble avoir été biberonné à Elvis, Buck Owens, Arlo Guthrie et la clique de ces artistes fifties qui vivaient pour le beat sudiste. Son deuxième album, Okay, Crawdad, est paru au mois de décembre dernier via Tape Dad Records (connu pour ses sorties trashouilles). Il fait suite à Lonely Like Me (2018), déjà, un LP de country qui lui avait valu les acclamations de la scène underground. Pourquoi donc ? Je l’ignore. La musique de Nick Shoulders est en tout point excellente, mais elle est assurément datée d’une époque, et d’un style, que les moins de 20 ans ne semblent pouvoir apprécier. Il n’empêche, Nick Shoulders délivre  un nouvel ensemble de 13 morceaux à faire rougir les quelques hits fifties que l’on entend encore dans les diners du centre des Etats-Unis. Sa voix est non seulement très bien placée, mais s’illustre surtout au moyen de mélodies pop qui méritent les honneurs que la scène indie pop s’accapare injustement. Le beat de “Rather Low” et “Ding Dong Daddy” est tout simplement imbattable. Greil Marcus disait d’Elvis que l’on pouvait déduire ses mouvements en écoutant sa voix. Le même compliment doit être adressé à Nick Shoulders.





****
Johnny & The Rotten – “Mojo, No!”
LP, Burger Records, 1 February 2020
[garage punk]


ENJohnny & The Rotten, it’s an Austrian band that is begging us to imagine “the Beach Boys having weird, dirty, sweaty sex with Sonic Youth and their baby turns out to be an angry punk that doesn’t give a fuck about the dos and don’ts of how to behave as a band”. All right. On February 1st, he will release Down the Rabbit Hole, an album which is announced to be a real happy garage-punk mess like we haven’t heard since King Gizzard is no longer stuck in 2013. The first single, “Mojo, No!“, will please the fans of everything that goes fast, that is too colorful, lo-fi, trash, and in the end noisy. To be continued, I’ll probably talk about it again.

FR: Johnny & The Rotten, c’est un groupe autrichien qui nous demande d’imaginer “The Beach Boys having weird, dirty, sweaty sex with Sonic Youth and their baby turns out to be an angry punk that doesn‘t give a fuck about the dos and don‘ts of how to behave as a band”. D’accord. Le 1er février prochain, il fera paraître Down the Rabbit Hole qui s’annonce d’ores et déjà comme un joyeux bordel de garage punk comme il ne s’en fait plus depuis que King Gizzard n’est plus bloqué en 2013. Le premier single, “Mojo, No!“, donnera j’en suis sur quelques jouissances aux amateurs de tout ce qui va vite, qui est trop coloré, lo-fi, abusivement trash, et finalement noisy. À suivre, j’en reparlerai surement.







****

Liquids – 2 Soft Serves and a Hard Rock
EP, 24 November 2019
[garage punk]

EN: Liquids is a project originating from Indiana which, since 2017, has been striving to release EPs at the speed of light. Its music logically goes as fast as its Bandcamp tours. The result is a little-produced garage punk (some would say, too little produced to pass the threshold) that intends to shine only by means of its melodies. This is precisely what 2 Soft Serves and a Hard Rock, a set of three lo-fi tracks reminiscent of the Nancy and Nobunny scene, does. “Don’t Wanna Get To Know You“, for instance, could be a demo of the Homosexuals. The compliment is matched only by Liquids’ cheesy ambition.

FR: Liquids, c’est un projet originaire de l’Indiana qui, depuis 2017, s’évertue à sortir des EPs à la vitesse de la lumière. Sa musique va logiquement aussi vite que ses virées sur Bandcamp. En résulte un garage punk peu produit (certains diront, trop peu produit pour passer le pallier) qui entend briller au seul moyen de ses mélodies. C’est très précisément ce que fait 2 Soft Serves and a Hard Rock, un ensemble de trois morceaux lo-fi qui rappellent la scène de Nancy et Nobunny. “Don’t Wanna Get To Know You“, par exemple, pourrait être une démo des Homosexuals que ça ne choquerait personne. Le compliment n’a d’égal que l’ambition cheesy de Liquids.







****
James Matthew VII – Stoned When I Pray
LP, Idée Fixe Records, 22 November 2019
[country folk]

EN: James Matthew VII, an artist originally from Toronto and now based in New York, released his debut album with the support of Burger Records on November 22nd. Largely influenced by the Flying Burrito Brothers, he proposes a temporal alteration that should give hives to all those addicted to Instagram and Facebook feeds. With James Matthew the Seventh, the music has a surfy and country feeling that imposes a new appreciation of long afternoons in the sun, taped to a bench at the thought of having to work a few muscles. James sometimes turns into a prophetic guru, proof of this is “Nickel and Dimin’“. The album is largely dominated by a bottleneck is meant to herald a more apathetic planet. Where do I sign to join the sect?!

FR: James Matthew VII, c’est un artiste originaire de Toronto (installé à New York) qui, le 22 novembre dernier, a fait paraître son premier album avec le soutien de Burger Records. Largement influencé par les Flying Burrito Brothers, il propose une altération temporelle qui devrait donner de l’urticaire à tous ceux qui sont accroc aux fils Instagram et Facebook. Avec James Matthew, septième du nom, la musique a des allures vahinées et country qui imposent une nouvelle appréciation des longues après-midi au soleil, scotché sur un banc à l’idée de devoir faire fonctionner quelques muscles. James se transforme parfois en guru prophétique, preuve en est avec “Nickel & Dimin’“. L’album est, largement dominé par le bottleneck, se veut annonciateur d’une planète plus apathique. Où qu’on signe pour adhérer à la secte ?!






****

Post a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *